torsdag 5 april 2012

Recept på brödet

Igår slog jag till och bakade eget bröd och får jag säga själv blev det väldigt gott. Tjejerna sa ivilket fall att det var väldigt gott och ville ha recpetet, så jag lägger ut det här så kan ni alla testa att baka detta goda bröd. Jag har fått receptet av Ida- Maria.

Ida- Marias Grythyttebröd

50 g jäst
7 dl vatten
1/2 msk salt
1 dl farinsocker
2 ägg
2 liter rågsiktsmjöl
2 dl vetemjöl

1. Smula jästen + fingervarmt vatten
2. Häll i resten av ingredienserarna bortsett från ca 2 dl rågsiktsmjöl
3. Vispa med elvisp
4. Låt jäsa i bunken i 30 min
5. Dela degen i 3 delar, knåda i vetemjöl.
6. Lägg på bakplåtpapper i en långpanna.
7. Pensla på sidorna och låt jäsa i 30 min.
8. In i ugnen 200 grader längst ner i ca 45 min.
9. Ät och njut!  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar