tisdag 11 september 2012

Äppelsmulpaj med flingsalt

Hej på er!
Jag testade i söndags ett nytt recept på smulpaj, såg receptet på Mitt kök på Nyhetsmorgon i lördags. Så jag var tvungen att testa direkt, skillnaden mot innan är att man har i flingsalt och jag tycker själv att det blev väldigt gott! Så passa på att testa nu när det finns massa goda svenska äpplen.
Här är receptet:
Ingredienser
Äpplen
4 st stora goda svenska äpplen
1 tsk kanel
2 tsk socker
flingsalt

Smulor
125 g saltat smör
1.5 dl socker
1 dl havregryn
2 dl vetemjöl
2 tsk flingsalt

Gör så här:
1. Äpplen
Skala äpplena och skär i mindre bitar, krydda med socker, kanel och en liten nypa flingsalt. Lägg i smord ugnsfast pajform.


2. Smulor
Blanda samman alla ingredienser till en smulig massa.
3. Fördela massan över äpplena och grädda sedan pajen i ugn i 225-200 grader tills den fått fin färg.

Wilma hjälpte mig att palla äpplen hos
mormor ;)  

2 kommentarer:

  1. Spännande, ska jag prova framöver :) Gillar när vi delar med oss av vàra recept, blir sà mycket roligare!

    SvaraRadera
  2. åh va gott ! Vi får nog ta en tur till min farmor och plocka lite äpplen och baka med :)
    Ha en skön dag vännen ! Kram

    SvaraRadera